Hosté 15. ročníku festivalu Nad Prahou půlměsíc 2023

AZADEH KANGARANI je íránská režisérka, herečka a dramatička. Během své kariéry hrála v několika divadlech, televizních inscenacích a krátkých filmech v Íránu, Spojených arabských emirátech, České republice a USA. Od roku 2014 působila v České republice jako herečka a režisérka. V roce 2016 začala psát autobiografické hry, jež uvádí v Praze a New Yorku.

VALÉRIE CACHARD je libanonská dramatička, laureátka Prix RFI 2019 za svoji hru Viktorie K., Delphine Seyrig a já či-li Malá žlutá židlička, kterou jsme v překladu Petra Felčera a v režii Jakuba Šmída uvedli na festivalu v roce 2021. Nahrávku si můžete pustit na youtube v kanále Nad Prahou půlměsíc. Valérie píše nejen skvělé divadelní hry, ale spolupracuje také s různými výtvarníky. V Praze to bude scénografka Mara Ingea, absolventka pražské DAMU a nositelka letošní studentské Ceny Pražského quadrienále.

MORVARID RAMEZANI je íránská herečka a režisérka působící mezi Teheránem a Prahou. Na festivalu v minulých letech uvedla své sólové inscenace her současných íránských autorů Nasrollaha Ghaderi My Sougiya či Niyaz Esmailpour Ztracený ráj. Je také autorkou videa When we are Done, které můžete vidět na youtube v kanále Nad Prahou půlměsíc. 

MEHRAN NAEL je íránský herec, režisér a dramatik. Absolvoval Art university v Teheránu a od roku 2002 se věnuje profesionálnímu divadlu. Jeho inscenace byly uvedeny v Kanadě, Německu, Francii, Portugalsku, Číně, Turecku či Arménii. V České republice se s jeho tvorbou seznámíme poprvé.

Taneční skupina SAHAR je z Hradce Králové, zabývá se folklorními tanci severní Afriky a Blízkého východu. Tančí převážně tance Maroka, Egypta, Palestiny. Často spolupracují s velvyslanectvími arabských zemí v Evropě, pro které tančí na státních recepcích. Do Maroka a Egypta cestují nejen za poznáním, ale jezdí se tam učit folklórní tance přímo od zdroje. V roce 2017 dostala vedoucí Sahar Group p. Minaříková cenu Marockého království za kulturu. V roce 2019 vystupovala Sahar Group v Kanadě na týdnu Marocké kultury a dále tančila na různých festivalech v Evropě a reprezentovala Marocký tanec.

ARABSKÉ NEDIVADLO je divadelní spolek studentů Katedry Blízkého východu FF UK, jenž se zaměřuje na inscenování her arabských autorů či her s arabskou tematikou, v arabštině. Vznikl iniciativou studentů arabistiky FFUK ve spolupráci s festivalem Nad Prahou půlměsíc v roce 2012. V minulosti uvedl např. humorné příběhy arabského středověku Maqámy, adaptaci egyptského nobelisty Nagíba Mahfúze Skandál v Káhiře, dramatizaci novely súdánského autora Sáleha at-Tajjiba Cesta na Sever, vzpomínky středověkého arabského šlechtice Usámy ibn Munkize Osudy arabského bojovníka s křižáky, Bidpájovy bajky pod názvem Kalila a Dimna…

Kapela ABAZIYA mísí rozmanité hudební žánry ve svébytný autorský zvuk, jenž je narativní a velmi dynamický. Texty písní napsané v srbštině přinášejí hudbě duchovní rozměr, ale také se vypořádávají s každodenními tématy. Kromě vlastní tvorby kapela ve složení Aleksandar Columby (zpěv), Matyáš Dvořák (kytara), Jakub Mann (baskytara), Tadeáš Lorman (bicí, perkuse), zahrají výběr písní z oblasti Blízkého východu.

JANA PLODKOVÁ a ROMAN ZACH čeští herci známí z divadla, filmu i televize, podílejí se na výjimečném výtvarně-divadelním projektu Istyklál, který vznikl podle dokumentární hry Lenky Jungmannové o Vlastě Kálalové, která se stala lékařkou v době, kdy ženy v tomto oboru byly vzácností. Pracovala v Iráku, kde potkala i svého budoucího manžela. Díky své píli si vysloužila respekt místních obyvatel. Na konci druhé světové války ji postihla rodinná tragédie. Hraje se v „bytovém divadle“ Ateliéru 22 na Malostranském nábřeží.

HUSAM ABED je palestinsko-jordánský loutkář, hudebník a performer, absolvent DAMU. V roce 2009 založil v Jordánsku projekt Dafa Puppet Theatre, který prostřednictvím loutkového divadla oslovoval palestinské uprchlíky v Jordánsku. V roce 2015 založil spolu s loutkářkou a výtvarnicí Rékou Deák v Praze stejnojmenný soubor, který šíří loutkové umění po světě, díky divadlu podporuje vzdělávání a osvětu, zpochybňuje stereotypy a propojuje lidi různých kultur.

SHARIF KHLIEF BAND hraje egyptské, marocké a libanonské písně ve složení Sharif Khlief, Natalia Khatib, Sandor Bako

JERIES ABU JABER, je palestinský loutkář, výtvarník a performer pocházející z Betléma. Vyrábí a hraje s loutkami a objekty nejrůznějších materiálů a rozměrů, od malých po obří. Vyučoval na několika univerzitách a uměleckých skupinách, kde vedl kurz „Drama a divadlo“, jehož cílem je rozvíjet vyjadřovací schopnosti a kreativitu studentů, kteří pracují v hotelnictví a cestovním ruchu. Nyní studuje magisterský obor Režie autorského a objektového divadla na DAMU v Praze.

RÉKA DEÁK je rumunská loutkářka a výtvarnice, absolventka DAMU, spolu s loutkářem, hudebníkem a performerem Husamem Abedem založila v roce 2015 v Praze divadelní skupinu Dafa Puppet Theatre.

 

MARA INGEA vystudovala výtvarné umění a animaci, je absolventkou DAMU. Její umělecká dráha se ubírá od tvorby objektů k performativnímu umění, kombinuje různá média a disciplíny. Její nedávná tvorba se pohybuje na pomezí instalace a performance, a situace, které vytváří, jsou často interaktivní a vyzývají diváky, aby se zapojili do uměleckého díla buď tím, že se zamyslí nad navrženým tématem nebo se na něm aktivně podílejí. Její vazby na mezinárodní tvůrčí scénu zasazuje její práci do aktuálního kontextu. Spolupracovala s umělci z celého světa jako režisérka, performerka, scénografka a kostýmní výtvarnice. V poslední době ji ovlivnil neustále se měnící Bejrút, město, kde vyrůstala, a začala se zajímat o proměny prostoru. Otázky paměti a pomíjivosti místa, fiktivních prostorů v rámci těch skutečných nebo neobvyklého chování ve veřejném prostoru jsou opakujícími se tématy jejích posledních projektů. Její instalace „Puzzles“ byla nedávno oceněna jako nejlepší studentská výstava na Pražském Quadriennale 2023.

Kapela ZIRIAB byla založena v Praze v roce 1997 několika arabskými hudebníky, žijícími v České republice. Slovo ziriab má v arabštině více významů. Především je to název jednoho malého krásného ptáka, který žil v starém arabském světě a měl, podle historických spisů, krásný hlas. Druhý význam v arabském jazyce je zlato. Třetí a nejdůležitější význam vychází z přezdívky jednoho slavného arabského hudebníka, zpěváka a básníka z devátého století, který se jmenoval Ahmad Bin Alí. Říkali mu Ziriab proto, že měl nádherný hlas. Původně pocházel z Iráku, kde studoval hudební vědu u jednoho z velkých arabských mistrů v historii arabské hudby, který se jmenoval Můsillí. Ziriab navrhl svému mistrovi po dlouhé době studia arabské hudby a arabské loutny několik změn tykajících se hudební nauky a konstrukce toho nástroje. Návrhy byly velkým mistrem odmítnuty. Po té Ziriab emigroval do tehdejší arabské Andaluzie (Španělsko), a tam založil první arabskou hudební školu v Evropě, která nosila jeho jméno Ziriab. Ziriab potom sám uskutečnil svoje představy o nové arabské loutně a od té doby se stala pětistrunným nástrojem a měla svou konečnou dnešní konstrukci. Dnešní arabská loutna může mít šest nebo sedm nebo do konce i osm strun. Nejběžnější je šestistrunná. Kapela Ziriab hraje ve složení Marwan Alsolaiman, Haitham Farag a Sharif Khlief, má velmi rozmanitý repertoár, hraje hudbu, která pochází z různých arabských států, obsahuje jak melodie k poslechu, tak k tanci, včetně lidových písniček. Nemalou část repertoáru představuje hudba, která má kořeny ve staré arabské Andaluzii.

Cyril Kaplan a Husam Abed

CYRIL KAPLAN získal hudební vzdělání jako bubeník, ale rychle rozšířil své znalosti o různé nástroje a nahrávací a produkční software. Kromě kritikou oceňovaných debutových alb svých kapel Vložte kočku a Kaplan Bros se jeho portfolio v průběhu let značně rozrostlo. Cyril často spolupracuje s dalšími hudebníky a projekty jako hudebník i jako producent. Kromě toho složil a realizoval hudbu k několika filmům a televizním pořadům. V rámci svého výzkumu se Cyril pustil do průkopnického projektu, kdy vyvinul sérii softwarových nástrojů, které generují hudbu na základě signálů snímaných přímo z lidského mozku. Kromě toho inicioval projekt sonifikace dat, v němž je hudba komponována na základě geologických dat.

Kontakt:
Komba, z.s., Spojovací 2609,
Praha 3, 130 00

Facebook:

Nad Prahou půlměsíc